Partnerzy serwisu:
Biznes i przemysł

Multiconsult Polska: Projektanci poza waloryzacją

Dalej Wstecz
Data publikacji:
22-05-2024
Ostatnia modyfikacja:
23-05-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RI

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES I PRZEMYSŁ
Multiconsult Polska: Projektanci poza waloryzacją
fot. Multiconsult Polska
Branża projektowa ciągle nie doczekała się pełnej waloryzacji kontraktów. W przypadku GDDKiA prace utknęły pomimo szybkiego załatwienia sprawy z generalnymi wykonawcami. Jedynie z PKP PLK udało się dojść do porozumienia. Jarosław Wielopolski, prezes zarządu Multiconsult Polska ciągle ma nadzieję na rozwiązanie tej sprawy oraz równe traktowanie projektantów przez wszystkich publicznych zamawiających.

Łukasz Malinowski, Rynek Infrastruktury: Jak Multiconsult Polska podsumowuje rok 2023? Czy coś zmieniło się w kwestii waloryzacji kosztów?

Jarosław Wielopolski, prezes zarządu Multiconsult Polska: Niestety niewiele. Podczas gdy pracujący dla GDDKiA wykonawcy uzyskali zwiększenie progu waloryzacji najpierw do 10%, a potem do 15%, inżynierowie i projektanci cały czas czekają na efekty przedłużających się uzgodnień. Jesteśmy odsyłani do Prokuratorii Generalnej, Ministerstwa Finansów, Ministerstwa Infrastruktury – i wciąż, niezależnie od zmiany rządu, słyszymy, że pieniędzy dla nas nie ma. Na Kongresie Projektantów i Inżynierów, który odbył się 17 kwietnia z ust Tomasza Kwiecińskiego, radcy generalnego dyrektora Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, usłyszeliśmy deklarację i zapowiedź waloryzacji umów projektowych w wysokości 5%. To, niestety, nie rozwiązuje wszystkich naszych problemów. Nie tylko wartość jest niesatysfakcjonująca, ale i obietnica nie obejmuje wszystkich umów na usługi intelektualne. Co z umowami na nadzór?

PKP PLK, drugi z dużych publicznych zamawiających, zajęła się sprawą wcześniej i w większości przypadków aneksy waloryzacyjne są już podpisane. Nie zgadzamy się w kwestii obowiązku dzielenia ryzyka waloryzacyjnego po połowie – ale obietnicy uregulowania sprawy waloryzacji zarządca infrastruktury kolejowej dotrzymał.

Czy były takie kontrakty dla GDDKiA, które z powodu braku waloryzacji zakończyły się stratą?

Straty powstają zwłaszcza przy długotrwałych przedsięwzięciach – tam, gdzie w związku z uzyskiwaniem pozwoleń środowiskowych przerwa trwa np. rok. GDDKiA nie postrzega tego jako problem, tymczasem kredytowanie zamawiającego wpływa negatywnie na kondycję firm projektowych. Duże odstępy między kamieniami milowymi oznaczają duże przerwy w płatnościach dla wykonawców dokumentacji projektowej. W jednym z przetargów harmonogram przewidywał aż 16 miesięcy bez żadnej płatności! W tym czasie przewidziano natomiast wykonanie ok. 70% całego zakresu zamówienia o wartości kilkudziesięciu milionów złotych. W Norwegii firmom z naszej branży zaleca się, by nie podejmowały się takich zleceń, ponieważ nie są instytucjami finansującymi.

Czy branża projektowa oczekuje od nowego rządu jakichś istotnych zmian regulacyjnych?

Teoretycznie jesteśmy objęci ochroną podwykonawcy w ramach generalnego wykonawstwa – w praktyce jednak wykonawcy twierdzą, że nie jesteśmy podwykonawcą, lecz dostawcą usług. GDDKiA odmówiła natomiast odpowiedniego doprecyzowania naszej roli w kontraktach. Usługodawca taki jak my powinien być objęty choćby waloryzacją i ochroną prawną. Jest to zmiana konkretna, prosta i niewymagająca prac ustawodawczych.

Zależy nam też na ujednoliceniu interpretacji przepisów prawa budowlanego. Nie powinno być tak, że w każdym województwie obowiązuje inna wykładnia. Właściwym organem rozstrzygającym powinien być Główny Inspektorat Nadzoru Budowlanego, a jego interpretacja wiążąca.

Największym jednak wyzwaniem są warunki przetargów na usługi intelektualne. Od lat mówimy, że postępowania nie powinny opierać się na kryterium najniższej ceny. Projekt, czy to infrastrukturalny, czy kubaturowy jest skomplikowanym opracowaniem, wymagającym szerokiej wiedzy, doświadczenia i wysokich standardów jakości. Czy zamawiający naprawdę chcą, by przygotowywali go pracownicy zarabiający pensję minimalną?
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Idzie kumulacja inwestycji. Będą problemy z kadrami

Biznes i przemysł

Idzie kumulacja inwestycji. Będą problemy z kadrami

Newseria Biznes 21 maja 2024

Branża apeluje do ministra infrastruktury o waloryzację

Polityka i prawo

Branża apeluje do ministra infrastruktury o waloryzację

Mikołaj Kobryński 09 sierpnia 2023

GDDKiA o mechanizmie waloryzacyjnym

Polityka i prawo

GDDKiA o mechanizmie waloryzacyjnym

Mikołaj Kobryński 09 sierpnia 2023

Furgalski: „Mała waloryzacja” kontraktów kolejowych to ochłap

Intermodal i logistyka

Waloryzacja w kontraktach FIDIC a Prawo zamówień publicznych i uwarunkowania rynkowe

Intermodal i logistyka

Zobacz również:

Idzie kumulacja inwestycji. Będą problemy z kadrami

Biznes i przemysł

Idzie kumulacja inwestycji. Będą problemy z kadrami

Newseria Biznes 21 maja 2024

Branża apeluje do ministra infrastruktury o waloryzację

Polityka i prawo

Branża apeluje do ministra infrastruktury o waloryzację

Mikołaj Kobryński 09 sierpnia 2023

GDDKiA o mechanizmie waloryzacyjnym

Polityka i prawo

GDDKiA o mechanizmie waloryzacyjnym

Mikołaj Kobryński 09 sierpnia 2023

Furgalski: „Mała waloryzacja” kontraktów kolejowych to ochłap

Intermodal i logistyka

Waloryzacja w kontraktach FIDIC a Prawo zamówień publicznych i uwarunkowania rynkowe

Intermodal i logistyka

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5